Sociální práce - denní forma vzdělávání
Organizace výuky
Výuka ve všech ročnících probíhá v budově školy - odloučené pracoviště - Pionýrská 23.
Charakteristika vzdělávacího programu:
Vzdělávací program Sociální práce je koncipován jako tříleté denní studium a zakončen absolutoriem, kdy student získává titul diplomovaný specialista. Ke studiu jsou přijímáni absolventi středních škol s maturitní zkouškou, kteří splnili podmínky přijímacího řízení.Výuka se skládá z přednášek a cvičení. Velký důraz je kladen na samostatnost studenta, práci s odbornou literaturou a týmovou spolupráci. Obsah výuky je postaven tak, že je sice v některých aspektech podobný bakalářské formě studia, ale liší se:
- větší hodinovou dotací odborné praxe na pracovištích sociálních partnerů,
- větší hodinovou dotací modulů,
- intenzivní spoluprací s institucemi sociální sféry při vzdělávání studentů, a to formou exkurzí, instruktáží, přednášek,
- zapojením studentů do aktivit sociálních partnerů,
- individuálním přístup ke studentům, bezprostřední reakce na potřeby studentů a na měnící se potřeby zaměstnavatelů,
- rozvojem osobnostních vlastností studenta (měkké dovednosti),
- bezprostřední reakcí na měnící se konkrétní regionální podmínky,
- zájmem zaměstnavatelů o absolventy VOŠ v souvislosti s jejich praktickou připraveností pro výkon povolání.
Teoretická příprava
Základním prvkem vzdělávacího programu je modul. Moduly jsou rozděleny na povinné odborné moduly (Teorie a metody sociální práce, Právo, Sociální politika), povinně volitelné moduly (např. Sociologie, Sociální patologie, Psychologie, Filozofie a etika, Krizová intervence, Problematika etnických menšin atd.) a volitelné moduly. Nedílnou součástí je i studium cizího jazyka (ANJ).
Praktická příprava
Vedle teoretické přípravy je těžištěm studia odborná praxe, která zabírá 30 % celkové hodinové dotace. Odborná praxe je vedena zkušenými konzultanty na jednotlivých pracovištích a podléhá interní evaluaci v rámci Odborného semináře k praxi a supervizi v rámci modulu Supervize. Díky praktické části studia je absolvent od počátku schopen aplikovat nabyté teoretické znalosti na problémy řešené v praxi a díky zkušenosti z mnoha organizací, které během praxe navštíví, se dokáže na pracovišti rychle přizpůsobit. Kromě povinných praxí absolvují studenti v průběhu studia řadu dobrovolnických aktivit, kde dále rozvíjejí své praktické schopnosti a dovednosti.
Škola je řádným členem Asociace vzdělavatelů v sociální práci a respektuje její cíle. Základním cílem ASVSP je zvyšování odborné kvality vzdělávání v sociální práci v ČR. Dlouhodobým cílem ASVSP a jejich členů, je zkvalitňovat vzdělávání v sociální práci a přispívat tím ke zdokonalování nabídky a výkonu služeb sociální práce v České republice. Za rozhodující nástroj dosahování uvedeného cíle považují členové ASVSP vytváření Minimálních standardů vzdělávání v sociální práci (www. Asvsp.org), které škola dodržuje a naplňuje.
Činnosti, pro které je absolvent připravován:
Absolvent vzdělávacího programu sociální práce VOŠ ukončením studia získává status „sociálního pracovníka“ (dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách). Jeho uplatnění v praxi je díky tomu směřováno k odborné a profesionální práci s klientem. Z této skutečnosti vyplývají požadavky na jeho cílové schopnosti, znalosti a dovednosti, které mu umožňují rychlou adaptaci na podmínky praxe i měnící se podmínky společenské reality. Studium dává navíc absolventovi schopnost prohlubovat svoji odbornost dalším vzděláváním. Absolvent je schopen především aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi, zvažovat situace klientů z různých úhlů pohledů a pohotově rozhodovat, samostatně řešit úkoly, pracovat v týmu, zvládnout organizaci a řízení pracovní skupiny, získávat a využívat nové informace ve své práci a dále se vzdělávat.
Absolvent disponuje těmito odbornými kompetencemi, jejichž zvládnutí dokládá v profesním portfoliu:
- Komunikovat a angažovat se (a to jak s lidmi, tak i s organizacemi, aby mohlnavrhovat postupy řešící či zmírňující jejich problémy)
- Podporovat a pomáhat k soběstačnosti (aby ti, s nimiž pracuje, využívali především své vlastní schopnosti a dovednosti, hájili své zájmy a práva, přebírali zodpovědnost za svůj osud a byli schopni dosahovat potřebných změn)
- Zasahovat a poskytovat služby (takové služby, které zajistí přiměřenou míru podpory, péče, ochrany a kontroly)
- Pracovat v organizaci (tj. být schopen týmové spolupráce)
Možnosti uplatnění absolventa:
Absolventi mají možnost uplatnit se ve státním i nestátním neziskovém sektoru v oblasti individuální sociální práce, sociální práce se skupinou, komunitou a rodinou. Nacházejí uplatnění jako sociální pracovníci v oblasti sociálních služeb definovaných zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (např. centra denních služeb, denní a týdenní stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy pro seniory, chráněné bydlení, azylové domy, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež atd.). Mohou působit také jako sociální pracovníci v dalších sektorech (na které se nevztahuje zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách), např.:
- instituce řešící oblast dávek sociálního zabezpečení,
- oblast vězeňství, probační a mediační služba,
- uprchlická zařízení,
- oblasti politiky zaměstnanosti,
- oblast speciálního školství,
- oblast zdravotnictví atd.